Van de groote stad naar de mooie natuur - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Margot Wolters - WaarBenJij.nu Van de groote stad naar de mooie natuur - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Margot Wolters - WaarBenJij.nu

Van de groote stad naar de mooie natuur

Door: margot

Blijf op de hoogte en volg Margot

24 Oktober 2010 | Thailand, Bangkok

Heey lieve allemaal,

Na 2 week internet stilte is het weer tijd voor een berichtje. Van 4 tot 15 oktober is er niet veel gebeurd. We hebben het visum aangevraagd voor Bali, wat nog wel ff wat tijd koste aangezien we dingen mee moesten nemen die we niet wisten. Dus nog snel naar een kopiewinkel in de buurt van de Ambassade van Indonesië gerend om het te kopiëren. Er moest een formulier en paspoort ingeleverd worden en dat allemaal voor een stempel. Na 2 dagen spanning of we inderdaad de stempel hadden konden we weer naar de ambassade om het paspoort op te halen. Dit was the moment of truth, zou ik het visum hebben of niet, gelukkig had ik het visum gekregen en kan ik legaal voor 60 dagen naar Bali. Zoals jullie weten blijf ik er langer dan 60 dagen, dus moet er nog op Bali een verlenging worden aangevraagd. Maar dat wisten we al van te voren. Het weekend van 9 en 10 oktober was eens een rustig weekendje. Op zaterdag lekker mijn dingen voor school gedaan en een beetje gerelaxt, die avond naar de bioscoop geweest, waar we VIP kaartjes voor gekocht hadden. Dit houd in; Stoelen die helemaal naar achter kunnen en waarbij ook een voeten steun omhoog kan ,zodat je liggend naar de film kan kijken, een dekentje, water en koekjes.. Zondags ging ik samen met nog wat anderen naar de Chachuchak markt. Hier lekker een paar uurtjes rond gelopen en natuurlijk wat dingetjes gekocht. Dat moet zo af en toe kunnen.

Maandags begon weer een schoolweek waarbij we druk bezig waren met alles af te ronden, zodat alleen nog de laatste puntjes op de i hoeven. Natuurlijk moest er ook druk gewassen worden om alles schoon mee te krijgen naar Chiang Mai.

Vrijdag 15 oktober was het dan eindelijk zover; we vertrokken naar Chiang Mai. Om 9 uur s avonds liepen we met een groep van 8 mensen richting de taxi’s om naar het busstation in Bangkok te gaan. Allemaal zwaar beladen met koffer en rugzak. We zouden toch echt wel een week weg blijven, dus je moet wat bij je hebben. Na 3 taxi’s aangehouden te hebben konden we dan eindelijk op weg naar het busstation. Ons was verteld dat die niet zo ver was, dus dat we het in een half uurtje zouden moeten redden. Maar natuurlijk was dit niet het geval. Na een half uurtje waren we er nog niet en begonnen we ons toch echt af te vragen of we wel op de goede weg waren. Dus gingen we naar de rest bellen waar ze waren. Die waren niet op de highway en wij wel. Dus kreeg de taxi chauffeur Ton, een Thaise jongen van onze groep die toevallig ook naar Chiang Mai ging aan de lijn. Gelijk sloeg de taxi chauffeur af en waren we op de goede plek beland. Gelukkig maar want we moesten de bus halen om überhaupt in Chiang Mai aan te komen.

Op het busstation hier in Thailand werkt het net als op een vliegveld. Je legt je bagage op de band, je laat je kaartje zien en mag dan de bus in. In de bus zit de chauffeur in een piloten pakje en loopt er een meisje rond in een stewardessen kostuum. Toen we onze plekken hadden gevonden in de bus kwamen we er achter dat we veel been ruimte was , er kon iets omhoog voor de benen en je kon makkelijk naar achter liggen. Verder had de stoel ook nog een massage stand. Net als in de bioscoop werden hier ook dekentjes gegeven en kwam het meisje langs met eten en drinken. De bus vertrok en de reis zou in totaal ongeveer 9 uur duren voor we in Chiang Mai aan zouden komen

Zaterdag ochtend kwamen we rond een uur of 8 aan in Chiang Mai. Nadat we onze koffers hadden gepakt stapten we in een soort busje met open achterkant, wat hier de taxi’s waren. We gingen onderweg naar Rama Guesthouse ons verblijf voor de aankomende 6 nachten. Na ongeveer 20 min rijden kwamen we aan bij het guesthouse, deze was van de buitenkant vuur rood. We kregen de sleutels en gingen naar onze kamers om onze spullen we te leggen. Toen iedereen klaar was, was het tijd voor het ontbijt, een lekker vers croissantje aan de overkant van het guesthouse. Na het ontbijt gingen we een beetje bekijken wat we allemaal wouden doen. Al snel kwamen we er achter dat een aantal dingen niet konden omdat ze te ver van Chiang Mai waren. We gingen naar een tour operator om wat dingen te boeken zoals een trip naar de Golden triangle en trekking voor 1 dag. Na dit allemaal gedaan te hebben waren de meeste kapot en gingen we een beetje rusten. Die middag gingen we naar een massage salon en namen we een voet massage, wat echt heerlijk was na zo’n lange reis. Na het avond eten gingen we vroeg naar bed om de volgende dag ook weer vroeg op te staan voor het bezoek aan Elephant naturepark.

Zondag ochtend om 8 uur stonden we klaar voor de pick up van het elephant nature park. We werden opgehaald door de standaard busjes hier. We waren ongeveer anderhalf uur onderweg om bij het naturepark te komen. In het naturepark lopen olifanten rond die jarenlang zijn mishandelt op straat of bij elephant camps. Olifanten lopen soms in de grotere steden ‘s avonds op straat rond met hun eigenaar om geld te verdienen aan toeristen. Dit is vaak een gevaar voor de olifant. Toen we aankwamen bij het park, was ik helemaal verkocht bij het zien van deze mooie dieren. We kregen het verhaal van sommige olifanten te horen. Zo was er 1 olifant die was aangereden en had zijn heup gebroken. Een andere was met een scherpe haak in de ogen geprikt omdat die niet wou gehoorzamen en was dus blind. Als je die verhalen hoort krijg je er echt kippenvel van. Toen we op het park aankwamen kregen we een rondleiding, langs de olifanten keuken en waar de olifanten konden rondlopen. Ook werd ons verteld wat we wel en niet konden doen. Daarna hadden we even de tijd om wat rond te lopen en konden we natuurlijk langs wat olifanten staan. Zo was er een eenzame olifant die al zo’n half jaar in het park rondliep, maar nog niet echt bij de groep hoorde. Deze mochten we voeren. Na het voeren gingen we naar een verblijf met een familie waar 2 jonge olifantjes in liepen. 1 van deze jonge olifantjes mocht ik voeren. Dit was echt super leuk om te doen. Na dat we daar klaar waren met voeren liepen we naar het hoofdgebouw, waar het op dat moment voedertijd was en dus kregen we weer de taak om de olifanten te voeren. Het bleef leuk om te doen. Na het voeren was het tijd om zelf wat te eten. Om 1 uur was het tijd om de olifanten te wassen, we kregen allemaal een zwart emmertje en gingen richting de rivier. Daar kwamen de eerste olifanten aan en konden we gelijk beginnen met water gooien. Nog iets wat een super leuke en bijzondere ervaring was. Na het wassen gingen we een film kijken over hoe de olifanten werden getraind voor het werk. Dit was heel naar om te zien. Ze worden voor 1 week in een hokje te grote van de olifant zelf gestopt. Daarna worden ze geslagen en geprikt met scherpe punten tot dat de olifant luistert naar zijn eigenaar. Na deze indrukwekkende film was het weer tijd om te voeren aangezien de olifant 10% van zijn eigen gewicht eet. Na het voeren moest er weer gewassen worden en daarna was de dag om. Deze zondag was erg geslaagd en ik heb het erg naar mijn zin gehad.

Maandags was het tijd om de trip naar de golden triangle te gaan maken. De golden triangle is het drie landen punt tussen Birma (Myanmar), Laos en Thailand. We werden tussen 7 uur en half 8 ‘s ochtends opgehaald door de gids. Naast ons zaten er nog vier andere mensen in het busje. 2 Denen (die me nog al irriteerden, ze zaten al om 10.00 s ochtends aan het bier) en nog 2 jongens. We gingen eerst naar Chiang Rai, waar we de hotsprings gingen bezoeken, dit stelde niet veel voor maar we hebben het toch gezien. Na de hotsprings reden we door naar een witte tempel. Deze tempel was anders dan de andere tempels die ik gezien heb. Ten eerste er was niet veel goud te bekennen rond om de tempel . Ten tweede als je naar de beschildering binnen in de tempel keek zag je bijvoorbeeld spiderman te voorschijn komen en andere actie figuren.

Na de tempel reden we naar een stam, de karenstam (als ik het goed onthouden heb) hier konden we dingen kopen als we wilden en de mensen op de foto zetten. Erg toeristisch dus. Na de stam gingen we door naar de golden Triangle. We kwamen aan op een parkeerplaats en kregen we uitleg waar Birma en Laos lagen. Na deze uitleg gingen we op de boot naar een eiland wat bij Laos hoorde. (dus tijdens deze reis ben ik ook nog eens een half uur in Laos geweest) op dit eiland stonden allemaal souvenir kraampjes en verkochten ze ook whisky . In de whisky flessen zaten slangen en schorpioenen een heel raar gezicht. Na het half uurtje rondlopen op het eiland was het tijd om terug te gaan naar Thailand en was het tijd voor de lunch. Na de lunch gingen we naar de grens van Myanmar (Birma) hier was een zwarte markt. We zijn tot aan de grens gelopen, maar we konden er niet overheen i.v.m. visum, toch zijn we er dichtbij geweest. Na dat we hier zo’n 3 kwartier rond hadden gelopen was het tijd om terug te gaan naar Chiang Mai. Ook al hadden we veel in de auto gezeten. Toch was ik bek af aan het eind van de dag en ging ik vroeg naar bed.

Dinsdag was het een dag om een beetje rustig aan te doen, we gingen die ochtend eerst naar de tijger kingdom. Waar je kon kiezen met welke grote je op de foto kon. Je had Small, medium en large ( net of je een bestelling deed bij de Mc Donalds), ik koos voor medium. Na even gewacht te hebben werden we opgehaald om naar de kooi van de tijgers te gaan. Dit was best raar, je gaat toch een kooi van een tijger binnen. We kregen 15 min om foto’s met en van de tijger te maken. Het gaf een raar gevoel, ze waren zo rustig en kalm ( komt door dat ze gewoon plat gespoten zijn denk ik). Het was heel tegen natuurlijk om dit te doen. Maar ik heb toch een keer zo’n mooi dier aan kunnen raken. Ook al weet ik nu nog steeds niet of het nou zo leuk was, omdat ik dan bedenk wat ze die beesten allemaal aan doen. Na de Tijger kingdom, stapten we weer in de taxi terug richting het guesthouse. Die middag hadden we besloten om een massage te nemen, dit was echt heerlijk. Ik had een herbal ball massage met aromatherapie er bij. Een genot!! Na deze rustige dag was het al weer tijd om naar bed te gaan en de volgende dag op tijd op voor de volgende activiteit.

De volgende ochtend op woensdag ging ik samen met Esther, Elyse, Naomi en Carin een kookworkshop doen op een boerderijtje ongeveer 20 minuten met de trein van Chiang Mai af. We moesten om 10 voor 9 bij de kookschool zijn, waar vandaan we met de auto naar het station werden gebracht. Hier stapten we op de trein, zoals jullie weten de 2de keer in de trein in Thailand voor mij. Deze keer was het ook weer een hele ervaring, je wordt aangekeken omdat je blank bent. En het is toch allemaal wat ouder en minder luxe als in Nederland, maar prima te doen. Toen kwamen we aan op het perron bij het dorpje waar we de kookles hadden. We kwamen het stations gebouwtje binnenin het stations gebouwtje keken zagen we dat de wissels echt nog met de hand werden bediend. Ze hadden dus echt nog de dingen staan die bij ons in het Spoorwegmuseum gevonden zouden kunnen worden. Toen we even een kijkje hadden genomen stapten we weer in de auto naar het boerderijtje. We kwamen in een klein Thais dorpje en we konden gewoon het echte Thailand zien. Na een paar minuten in de auto te hebben gezeten kwamen we aan bij het boerderijtje waar we de workshop hadden. We stapten eerst op de fiets en kregen te zien waar de producten vandaan werden gehaald. Dit was heel interessant om te zien en een leuke ervaring. We kregen te zien hoe de verschillende kruiden en groenten er in de natuur uitzagen. Na een rondje gefietst te hebben kwamen we weer aan op de boerderij, hier hadden ze ook nog wat kruiden staan die gebruikt werden in de gerechten die we gingen maken. Hier moesten we wat van plukken, dus kregen we een mandje in de hand gedrukt en plukken maar. Nadat we dit hadden gedaan begonnen we met koken. Op het menu stond. Kleine loempiaatjes, red curry, banaan in kokos, kip in kokossoep en nog een aantal gerechten. Allemaal dingen die ik op jullie uit kan gaan proberen als ik terug ben in Nederland. Na dat we een gerecht hadden bereid gingen we het eten en daarna weer door met het volgende gerecht op de kaart. Dit leidde tot een leuke middag, waarbij ik ook nog dingen geleerd heb.

Donderdag was het de dag van de 1 day trekking tour. We werden rond half 9 op gehaald door een oud en gammel busje. Gelukkig stopten we en gingen we wisselen naar een nieuw busje zodat we allemaal wat comfortabeler zaten. We kregen het programma te horen daarin werd ook verteld dat het nog niet zeker was of we konden bamboe raften, vanwege de regen en het hoge water. Zodra we langs de riviertjes reden werd er al snel duidelijk dat het te gevaarlijk was om te gaan raften dus dat dit van het programma werd verwijderd. De eerste stop was bij het olifant rijden, we stonden net op het punt om er naar toe te lopen toen er werd gezegd dat een andere groep er aan kwam dus dat we later terug kwamen om als nog olifant te rijden. Daarom reden we door naar een stam, net zoals op maandag konden we hier dingen kopen en foto’s maken. Daarna stapten we weer in het busje en reden we door naar de Waterval. Hier zouden we een uur gaan lopen. We moesten eerst ongeveer 20 minuten lopen voor we bij de waterval kwamen, de waterval zelf was heel indrukwekkend. Super hoog en super mooi. Daarna liepen we door, letterlijk door het oerwoud heen over de smalste richeltjes en de raarste obstakels. Na een hele tijd zo gelopen te hebben kwamen we uit bij een andere stam, waar we weer wat foto’s konden maken, en liepen we daarna verder om het laatste stuk terug naar de bus te lopen. Deze hele wandeling was een hele ervaring, weer eens wat anders dan het bos in Ten Boer ;). Na de lunch gingen we weer terug naar de olifanten. Nu konden we wel op ze rijden en klommen we op de stoeltjes om aan de tocht van een uur te beginnen. Het is en blijft raar om op zo’n olifant te zitten zo groot beest. Na het uurtje op de olifant was het weer tijd om terug te gaan naar Chiang Mai. Waar we eerder dan verwacht terug kwamen.

Die avond gingen we een nightsafari doen. Om half 7 werden we opgehaald door een auto waar we met moeite met ons achten in pasten, maar het lukte. Toen we aan kwamen bij het park, kreeg ik echt zo’n schoolreisjes gevoel wat je had als je met school naar Dierenpark Emmen ging. We konden nog even langs wat verblijven van de dieren lopen en daarna was het tijd om in het busje te stappen dat langs de verschillende dieren reed. Het was leuk om verschillende feiten over de dieren te weten te komen, we reden langs leeuwen, tijgers, herten en noem ze maar op. Na het eerste half uurtje moesten we overstappen op een ander busje die langs andere dieren reed in een ander deel van het park. Het was een super leuke ervaring. Nadat we in het tweede busje langs een paar dieren waren gereden en klaar waren gingen we naar een Fontein musical, een super mooi gezicht en een afsluiting van een leuke avond.

Vrijdag was dan alweer de dag van vertrek. We waren van plan met de bus van 22.00 te gaan, maar vanwege de overstromingen in Thailand wisten we niet hoe het zou zijn om er te komen. Dus na wat research en groepsgenoten van ons uit Bangkok die ‘s ochtends net waren aangekomen wisten we dat we dat we de bus konden nemen. ’s Ochtends ben ik nog naar de Doi Suthep tempel geweest. Er wordt namelijk gezegd als je daar niet bent geweest ben je niet in Chiang Mai geweest. Dus daar gingen we dan, over een weg vol met bochten de berg op. Daarna nog een enorme trap op klimmen en daar waren we dan, bij de tempel met een enorm uitzicht over Chiang Mai. Na de tempel gingen we weer terug naar beneden en heb ik nog wat leuke dingetjes gekocht voor in Nederland. Na dit gedaan te hebben keerden we weer terug naar het guesthouse, hier hadden we nog de hele middag voor ons. Het was een middag van wachten en wachten. Om 21.00 was het dan zover en konden we op een taxi naar het busstation stappen om weer terug te gaan naar Bangkok.

Af gelopen week was een week vol met leuke ervaringen, ik heb het gevoel dat ik het echte Thailand heb gezien. Hier bij Sita villa hebben we nog geen last van de overstromingen en hoop dan ook dat het zo blijft. Aankomende week is het een week van dingen inleveren, presentaties en een Examen Thai massage. Vrijdag avond stap ik met dezelfde groep meiden van de afgelopen week op het vliegtuig naar Phuket, we gaan dan de eilanden in het zuiden eens bekijken. Woensdagavond 3 november kom ik terug. Dan hoop ik dat ik nog tijd heb om een verhaaltje te schrijven, want de spullen voor Bali moeten ook gepakt worden. 5 november is het dan zover dan stap ik op het vliegtuig naar Bali. Ik ben nu ook echt wel klaar voor Bali en alle leuke dingen die daar staan te gebeuren.

Sawadeeka en tot het laatste berichtje uit Thailand

Dikke Tût

Margot

• 24 Oktober 2010 - 08:12

Jan En Yvonne:

Fijn te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt. Geniet nog van een tijdje Thailand en houd het droog daar!Groeten vanuit Friesland.

• 24 Oktober 2010 - 08:43

Janet:

Weer een heel verhaal, nu maar zorgen dat je droge voeten houdt.Alle liefs.

• 24 Oktober 2010 - 09:42

Lian:

Zo zo, dit verhaal is bijna net zo lang als onze gespreken haha. Keep it up! Enjoy!
    And... dream *hint hin*

Kus

• 24 Oktober 2010 - 10:32

Marjolein:

Zoveel dingen, indrukken. Oh, ik krijg steeds meer zin om te gaan alleen al door jou verhalen! Succes volgende week.

• 24 Oktober 2010 - 18:32

Eva En Rudie:

Boeiend verslag van de afgelopen week en nu maar hopen dat er niet te veel water valt. Alvast veel plezier op de eilanden.

Groetjes vanuit ook een nat Ten Boer

• 25 Oktober 2010 - 10:04

Saskia:

He Margotje je ziet er zo lekker uit.je bent int paradijs meisje, geniet dit is een belevenis voor je leven.
    Dikke zoen,
    Saskia en Aruna